Voorbereiding op een artsenbezoek
Het is erg belangrijk om goed voorbereid naar de arts te gaan
De onderstaande vragenlijst kan de zorgverlener hierbij goed helpen als deze de cliënt / patiënt begeleidt.
Niet alle vragen hoeven van toepassing te zijn. Maak dus hieruit een zo beknopt mogelijke keuze.
Laat het initiatief zo mogelijk aan de cliënt / patiënt.
Algemeen
– Maak een lijstje met onderwerpen die zeker moeten worden besproken.
– Gebruik als hiervoor hulpmiddel de onderstaande checklist.
– Maak een overzicht van medicijnen die worden gebruikt.
Waarom gaat de cliënt / patiënt naar de arts?
– Klachten (dikke benen. kortademigheid bijv.)
– Pijn (in de borststreek) – (Vermeende) ritmestoornissen
– Onzekerheid
Bij klachten of problemen.
– Wat voelt de cliënt / patiënt.?
– Wanneer heeft deze daar last van?
– Waar is deze bang voor?
– Wat vreest de cliënt / patiënt wat hij of zij heeft?
Met welk doel gaat men naar de arts?
– Behandeling.
– Onzekerheid wegnemen.
– Onderzoek.
– Aandacht.
– Deskundig advies.
– Second opinion.
Vragen die men kan stellen vóór een onderzoek
– Wat houdt het onderzoek in?
– Wat zijn de risico’s van het onderzoek?
– Doet het onderzoek pijn?
– Wat kan er uit het onderzoek komen?
– Hoe voel ik mij na het onderzoek?
– Zijn er ook andere onderzoeken mogelijk?
Vragen die men kan stellen na een onderzoek
– Wat is de oorzaak van de klacht(-en)?
– Wat heeft de cliënt / patiënt?
– Wat kan er aan de klacht(-en) worden gedaan?
– Wat kan de cliënt / patiënt zelf doen aan zijn of haar klachten?
– Wat kan / mag de cliënt / patiënt niet meer doen?
– Kan de cliënt / patiënt / zorgverlener datgene wat de dokter verteld heeft nog eens nalezen?
– Waar kan men meer informatie krijgen over de klacht / ziekte
– Bestaat er een patiëntenorganisaties voor mensen met dezelfde klachten / ziekte als de cliënt / patiënt?
– Kan de cliënt / patiënt / zorgverlener de mening van een andere arts vragen (second opinion)? Vraag, indien nodig, bedenktijd!
Vragen die men kan stellen over de behandeling
– Wat houdt de behandeling in?
– Wat zijn de risico’s van de behandeling?
– Doet de behandeling pijn?
– Hoelang duurt de behandeling?
– Moeten er nog vervolgbehandelingen ondergaan?
– Word de cliënt / patiënt weer helemaal beter?
– Hoelang duurt het voor de klachten van de cliënt / patiënt verminderen?
– Zijn er ook andere behandelingen mogelijk?
– Wat gebeurt er als de cliënt / patiënt zich niet laat behandelen?
– Kan de klacht ook vanzelf overgaan? Vraag zo nodig bedenktijd!
Vragen die men kan stellen over medicijnen (Dit kan ook heel goed bij de apotheek)
– Hoe werkt het voorgeschreven medicijn?
– Heeft het medicijn ook bijwerken en zo ja welke?
– Kan het medicijn worden verdragen (i.v.m. andere medicijnen)?
– Kan het medicijn worden verdragen (i.v.m. andere klachten)?
– Mag de cliënt / patiënt roken / drinken / alles eten?
– Wordt het medicijn volledig betaald door de verzekering?
Vragen die men kan stellen bij een doorverwijzing
– Waarom wordt de cliënt / patiënt doorverwezen?
– Welke informatie wordt er over de cliënt / patiënt doorgegeven? (Veel artsen laten tegenwoordig de enveloppe open)
Bron: Folder NPCF